Wednesday, February 29, 2012


"خريطة حى"

خريطة حى هو اول مشاريعنا للتفاعل مع الشارع و تقديمنا للمواطن.نريد أن يتعرف المواطن على حركة "محليات" و أن يلمس بنفسه قدرة الحركة على التنظيم و العمل الميدانى الفاعل عن طريق توحيد صفوف الشباب الذي لا يسعى إلا الى خدمة وطنه و تحسين ظروفه .
هذا المشروع ما هو إلا اثبات ان الشباب قادر و بقدرات بسيطة ان يقدم خدمات لأهل منطقته ليستفيد بها و أيضا ليكون أرضية لجذب مزيد من المتطوعين فى الحركة لتنفيذ مشاريع أخري على نطاق أوسع و بشكل أسرع.
المشروع:
خريطة واضحة لكل حي توضح المرافق و الخدمات الاساسية التى يحتاجها المواطن خاصة فى الطوارئ (قسم الشرطة شركة الكهرباء-صيدليات و مستشفيات الطوارئ,الخ )
مدة المشروع :
يبدأ 3\3\2012 و ينتهى فى 15\3 2012
اجراءات التنفيذ
1.    سيتم ارسال كشوف بمجموعات عمل كل حي بناء على استمارات التطوع
2.    يتم عقد اجتماعات فى كل حى بناء على تنسيق كل حي منفصلا   لمناقشة كيفية العمل و تنفيذ خطة العمل التى سترسل الى كل مجموعة .
خطة العمل:
جارى الان اعداد خطة عمل تفصيلية بدئا من كيفية الحصول على الخريطة وصولا الى أماكن و كيفية التوزيع.

للتطوع : bit.ly/Af6ULj

2 comments:

  1. ياريت لو نقدر نتواصل مع بعض كلنا لأن المحليات مهم جدا فيها التحالفات والتكتلات

    ReplyDelete
  2. فكرتوني بنفسي قبل الثورة كان عندي كمية فراغ جامده قعدت امشي في شوارع المناطق المجاورة ومعايا ورقة وقلم وعمالي ادون اسماء الشوارع لدرجة مره سألت الناس الشارع ده اسمه ايه اتلموا عليا وقالولي هتكتوب اسماء الشوارع امتى هاش تاج فراغ بالمناسبة فيه مجموعة شباب مروا من فتره عندنا واخدوا رسوم وضع ارقام على البيوت وفعلا حطوا ارقام على البيوت اللي دفعت يا ترى ده كان تطوع منهم ولا ليه علاقة بالحملة ؟

    ReplyDelete